2024-12-15, Sekmadienis
naujienlaiškis

Džiazo šokio ir muzikos spektaklio „Lindyhopera“ dramaturgas – aktorių kūnai

Į Vilniaus senąjį teatrą grįžta šokis, gyva muzika – gruodžio 14, 15, 17, 18 d. įvyks džiazo šokio ir muzikos spektaklio „Lindyhopera“ premjera. Spektaklyje skambės gyvai atliekama džiazo ansamblio „The Schwings Band“ muzika, išvysite džiazuojančius aktorių, kone balsu kalbančius kūnus, kurie yra vienas iš pagrindinių dramaturgų. Laisvės ir siautulio pojūtis, šokio spinduliuojamas grakštumas, elegancija – turite tai patirti. Ši ekspresijos fiesta visiems: jaunam, brandžiam, pagyvenusiam, tam, kam patinka džiazas ir nenori sukti galvos dėl „rimtų reikalų“, t. y. mažmožių. Čia nepralaimi niekas.

Spektaklio choreografė ir autorė – lindyhopo spektaklių pradininkė Lietuvoje Elzė Višnevskytė.

Elzė Višnevskytė. Asmeninio archyvo nuotr.

Kas yra „Lindyhopera“?

„Lindyhopera“ ištrauks iš kasdienybės, pažadins snūduriuojančią gyvastį, perpils miegantį kraują. Visa tai ir nuotaikingą vakarą garantuos vintažinio džiazo ansamblio „The Schwings Band“ energija, choreografės Elzės Višnevskytės suprojektuota judesio architektūra, kompozitoriaus Remio Rančio džiazo, svingo kaskados.

E. Višnevskytė: „Džiazo šokiai daugeliui žinomi kaip smagus bendruomenės susibūrimas, sociali veikla, bet retai pamatysi teatro scenoje. Noras pasakoti istorijas pasitelkiant džiazą kirbėjo jau seniai. Taip sutapo, kad Vilniaus senojo teatro operos ir muzikos kuratorė ir spektaklio prodiuserė Ana Ablamonova bei kompozitorius R. Rančys panašią idėją irgi rezgė jau kurį laiką“.

Pavadinime slypi spektaklio idėja – lindyhopas gali tapti „kūriniu“, o opera – šokiu, teatru. Anot choreografės, lindyhopo struktūra šiuo atveju įdomi savo paralelėmis su opera: ji turi aiškiai apibrėžtas formas, bet suteikia ir daug erdvės improvizacijai, asmeniniams pasirinkimams.

Džiazo šokėja, edukatorė, spektaklio choreografė ir autorė E. Višnevskytė yra lindyhopo spektaklių pradininkė. Ji pirmoji Lietuvos teatro scenoje 2017 m. sukūrė šiuolaikinį lindyhopo spektaklį „Partneriai“ (Menų spaustuvė, Vilnius). Menininkės kūryba, edukacinė bei akademinė veikla fokusuojasi į afroamerikiečių kultūrą, džiazo istoriją.

Spektaklio dramaturgas – aktorių kūnai

Spektaklio pagrindinis dramaturgas yra kūnas, o tiksliau – Vilniaus senojo teatro aktoriai ir jų kūnai. Režisierius – muzika ir ritmas. Ne veltui džiazas, svingas yra tapę laisvės sinonimais, o lindyhopas neabejotinai yra laisvės repeticija. Džiazo šokiai (čarlstonas, black bottom, stepas, lindyhopas, triukai, solo džiazas, balboa ir t. t.) ir gimė iš išsilaisvinimo bei džiaugsmo poreikio, poreikio tuo džiaugsmu dalintis.

E. Višnevskytė, kalbėdama apie darbą su dramos aktoriais ir kaip jiems sekėsi įvaldyti lindyhopą, išsitarė: „Po kelių mėnesių intensyvaus darbo jau matėsi, kaip scenoje keitėsi aktorių judesys. Technika ir džiazo ritmai po truputį įaugo į kūnus, o tuomet jau buvo galima judėti laisvės ir ekspresijos link. Procesas reikalavo daug pasitikėjimo, tokio pobūdžio spektaklis – nauja tiek man, tiek aktoriams. […] Kai kurie aktoriai patys to nežinodami yra tikri džiazistai“.

Kaip ir ką džiazas kalba mums šiandien?

Džiaze laisvės ir ribų tema turi svarbią istorinę plotmę. Džiazo šokiai gimė vergijos ir segregacijos kontekste. Nuo darbo dainų, spiričiuelių, ring shouts iki bliuzo, stepo ir lindyhopo. Tai nelaisvėje gimę laisvės ir ekspresijos šokiai ir muzika. 1930-aisiais, svingo suklestėjimo metais, afroamerikiečiai taip pat gyveno įtampoje – tarp segregacinių Jimo Crow įstatymų ir laisvės – galimybės šokti ir improvizuoti. Taip turėjo progą pasijausti laisvi nelaisvoje visuomenėje.

Spektaklis tyrinėja laisvės ir struktūros santykį. Ar laisvė įmanoma be ribų, be struktūrų? Ar struktūra gali suteikti saugumą? Kokios laisvės siekiame? Kaip ir ką džiazas kalba mums šiandien, ko gali išmokyti?

Kraują varinės gyva muzika

Gyvai grosiančių „The Schwings Band“ muzika spinduliuoja autentiškumą ir gyvybingumą, kurie tiesiog verčia judėti. Dauguma grupės atliekamų kūrinių yra originalios muzikanto, kompozitoriaus, edukatoriaus ir „The Schwings Band“ ansamblio įkūrėjo Remio Rančio kompozicijos, kurios pačios savaime pasakoja istorijas ir sukelia skirtingas nuotaikas.

R. Rančys: „Jau daug metų grojame džiazą, skirtą šokėjams. Kol buvome jauni, dažniausiai rūpėjo tik natos. Dabar, kai natos jau plaukia savaime, atsiranda laiko stebėti šokančius. Muzika yra vėjas, o šokėjai – tai miškas, atliepiantis vėją. Išmokti šokti taip, kad būtum lengvas kaip vėjas, nėra paprasta – turi išmokti žingsnelius, kaip natas, o tada viską pamiršti, atsiduoti ir šokti.“

„The Schwings Band“ populiarus vietinėse Lietuvos džiazo festivalių, klubų bei džiazo šokėjų scenose, daug koncertuoja užsienyje, jų albumai yra tapę „Bandcamp“ įrašų platformos bestseleriais džiazo-svingo kategorijoje.

Informaciją parengė Vilniaus senasis teatras

Kūrybinė grupė: Choreografė – Elzė Višnevskytė, kompozitorius – Remis Rančys, scenografija ir kostiumai – Paulina Turauskaitė, šviesų dailininkas – Deividas Janavicus, ansamblis „The Schwings Band“ (Remigijus Rančys – saksofonai, Gediminas Svilas – kontrabosas, Jonas Filmanavičius – būgnai, Jūris Benaitis – gitara), režisieriaus padėjėja – Eglė Kuzienė.

Apie spektaklį: https://vsteatras.lt/spektakliai/lindyhopera

Parašykite komentarą :

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.

Reklama

Susiję straipsniai

Parlamentas sudarė sąlygas patraukti baudžiamojon atsakomybėn rinkimus laimėjusios Austrijos partijos lyderį

Austrijos parlamentas trečiadienį, gruodžio 11 d., pritarė prokuratūros prašymui panaikinti antiglobalistinės dešiniosios Laisvės partijos (FPÖ) lyderio Herberto Kicklo...

Karas Ukrainoje. Tūkstantis dvidešimt penktoji (gruodžio 14) diena

Locked N’ Loaded | Veidaknygė Ukrainos pajėgos su dronais sėkmingai atakavo agresoriaus naftos perdirbimo gamyklą Oriol srityje: https://t.me/arrowsmap/6899?single. Taip pat,...

Dr. Jonas Grigas. Kodėl kosmose viskas juda?

Visatoje niekas nestovi vietoje. Žemė sukasi aplink Saulę, Saulė sukasi aplink galaktiką ir net galaktikos nuolat juda. Taigi...

Režisierius Raimundas Banionis: „Meno poveikis mąstymui – štai vertinimo kriterijus“

Vilniaus senajame teatre lapkričio 29 d. įvyko premjera – teatro ir kino režisieriaus Raimundo Banionio spektaklio pagal prancūzų...