Kai ateiname į šį pasaulį, pirmiausia reikia turėti vietą, kuri taptų mūsų pirmaisiais namais. Pats kūdikėlis tuo pasirūpinti negali, už tai atsakingi tie, kurie jį sukūrė – tėvai. Pati didžiausia tragedija, jeigu jie nesuvokia savo pareigos, jei kūdikio susilaukę įmeta jį į „gyvybės langelį“, įtaisytą prie ligoninės sienos. Kai jau galės orientuotis aplinkoje, po kažkurio laiko jis būtinai paklaus: „Kur mano namai?“. Matydamas vaikučius, augančius šeimose, paklaus: „Kur mano tėvai?“
Prieš kurį laiką labai populiariose Lietuvos televizijos laidose „Paieškų tarnyba“ buvo parodyta daugybė atvejų, kai valdiškuose kūdikių namuose į gyvenimą pirmuosius žingsnius žengę žmonės išdrįsdavo užduoti tokius klausimus, leisdavosi net į kelis dešimtmečius užtrukusias paieškas, ieškodami savo „biologinių tėvų“, teiraudavosi, gal turi brolių ar seserų, ar nors tolimesnių giminaičių. Niekas nenori būti visiškai vienas, juk supranta, kad „iš nieko niekas neatsiranda“. Niekam neužtenka būti tik apsirengusiam ir pavalgiusiam. Reikia turėti savo artimuosius. Kiekvienas objektyviai juos turi, tik baisu, kai apie juos nieko nežino.
Taigi pirmiausia kiekvienam proto ir doros nepraradusiam žmogui iškyla ne tik teisės, bet ir pareigos. Pareigos – pirmiausia. Nežiūrint kokios sudėtingos jos būtų, pareigos yra ir malonios. Atlikta pareiga atskleidžia gyvenimo prasmę. Netoli Lietuvos esančiame Latvijos Kuldygos senamiestyje priešais bažnyčią lankytojus pasitinka visiškai netikėti meno kūriniai – talentingų menininkų sukurtos skulptūrėlės, skirtos negimusių kūdikių atminimui. Nužudytų kaip nelaukiamų. Ką jos sako mums, nenorime kalbėtis.
Namų reikia visiems. Net jei neturi savo šeimos sodybos, jei gyveni daugiabutyje, jo dėželė, vadinama butu, yra ta vieta, kur pareini ne tik galvą prie pagalvės priglausti, bet tikriausiai ir su kažkuo artimu pasikalbėti, pasitarti, pasiguosti ar pasidžiaugti. Per visą gyvenimą mums niekuo nepakeičiama vertybė yra gimtinė. Vieta, kur pirmiausia augome, kur sutikome pirmuosius artimuosius, pirmuosius draugus.
Be galo gera, jei likimas leidžia turėti gimtinę, į kurią gali sugrįžti ir po daugelio metų. Nesvarbu, kur ir kiek laiko būtum gyvenęs. Ne kartą teko bendrauti su Lietuvos aplankyti atvykusiais išeiviais. Kai sovietmečiu buvo ribojamos užsieniečiais vadinamų tautiečių apsilankymo vietos, ne vienas su didžiuliu skausmu atšaudavo: „Kam man tie jūsų siūlomi Trakai (ar koks nors kitas „Inturisto“ suplanuotas objektas), jei niekas manęs su ta vietove nesieja?
Aš trokštu tik pamatyti tą kaimelį, kuriame augau, apkabinti beržą, augusį tėvų sodyboje, atsisėsti ant to akmens, ant kurio jaunystėje sėdėdavau, įmerkti kojas į upelį, tekantį šalia mūsų namų…“ Net jei žmogus augo priemiesčio barake, šalia kurio ėjo tik dulkėta negrįsta gatvė, vis tiek tas vaikystės vaizdas žmogui dažniausia brangesnis už puošnų kitos valstybės didmiestį, kuriame likimo pastūmėtas dabar yra atsidūręs, kuriame gal net turi nuosavą, patogų ir išpuoselėtą namą.
Per daugiau kaip aštuonerius metus, praleistus Erio (angl. – Erie) ežero pakrantėje įsikūrusiame Klivlende (Cleveland, OH, USA), kurio dauguma mikrorajonų – puikiai sutvarkyti, su gražiais gėlynais, nesutikau lietuvių išeivių šeimos, gyvenančios daugiaaukštyje daugiabutyje. Kas tik pajėgė, kūrė savo šeimos sodybą užmiestyje: savo pasirinkto stiliaus namus, su savo suplanuotu sodu, šalia jaukaus miškelio. Tokia buvo, pavyzdžiui, dabar jau a. a. Liudos ir Vinco Apanių (Lietuvoje – Apanavičių) sodyba, kurioje vykdavo kasmetinės „Dirvos“ laikraščio gegužinės (nors ir ne gegužės mėnesį).
Tokia buvo, taip pat jau a. a. Aldonos ir dr. Vytauto Mauručių – nuolatinių „Dirvos“ rėmėjų ir autorių – sodyba Klivlendo priemiestyje Kirtlande. Panašiai atrodė ir daugelio kitų mūsų tautiečių namai, nors ir stovintys ne atskirame sklype, bet kuklioje priemiesčio gatvelėje, kur namai sugrūsti vienas šalia kito.
Bet ir į juos užėjęs tarsi atsidurdavai Lietuvoje – tiek daug juose būdavo visko, kas primena Lietuvą: drobinis rankšluostis su įaustu Lietuvos himnu, nuotraukos arba paveikslai su gimtinės ar tik ją primenančiais vaizdais, medinės skulptūrėlės. Kai kur ir kukli, bet labai branginama dėžutė su per visas klajones išsaugotu lietuviškos žemės žiupsneliu. Dėžutė, saugota karo pabėgėlių stovykloje, kelias savaites plaukusiame laive, su savimi visada gabenta per visus persikraustymus – iki pat nuosavų namų sukūrimo.
Kai grįžęs apie tai pasakodavau Lietuvoje, ne vienoje auditorijoje išgirdavau susierzinusio asmens klausimą: „Tai kodėl jie dabar negrįžta, jei jau taip myli tą Lietuvą?“ Tokiam atsakydavau klausimu: „Ar kada nors mokeisi aritmetikos? Ar pagalvojai, kiek jiems dabar būtų metų, žinoma, jei dar būtų gyvi?“ Ką tik vaizdavęs vikrų gudragalvį, nudelbdavo akis į žemę.
Daugiabučiai Lietuvoje niekada nebuvo populiarūs. Miestuose juos vadindavo barakais, užmiestyje – kumetynais. Daugiabučiais Lietuvą pripildė sovietiniai okupantai, atėmę per dešimtmečius ar net šimtmečius puoselėtą šeimos sodybą ir paskelbę, kad dabar viskas bus bendra, t. y. valdiška. Tu, žmogau, tapai ne tik bežemiu, bet neretai ir benamiu.
Barako kampas – ne šeimos namai, o laikina prieglauda. Statė tas betonines daugiaaukštes, anot Kazio Sajos, „daugiablakes“ dėžes ne tik miestuose, kur vakarykščių ūkininkų vaikai taip pat tapo „valdiškais“, bet ir kaimų, paverstų kolchozais, gyvenvietėse.
Net ten, kur leido statytis nuosavus namus, grūdo juos vieną šalia kito, palikdami tik siaurus tarpelius, išrikiuodami lyg kareivius. Todėl daugeliui tų naujųjų gyvenviečių gyventojų visa tai netapo tuo, ką galėtume vadinti gimtine. Šalia – svetimi, o ne buvę kaimynai, kelios obelys (nes daugiau netilpo), viena kita daržo lysvė.
Visiškai neatpažįstamai pasikeitusi buvo ir čia sugrūstų žmonelių darbotvarkė. Ji lyg du vandens lašai panaši į kitų, šalia gyvenančių. Jokios įvairovės, jokio privatumo, visiems – tas pats paros ritmas. Todėl ir gimtinės traukos jausmas greitai išblėso. Todėl taip greitai pasijutome kartojantys dainušką, kurią patys praminėme… besislapstančių alimentininkų himnu: „Mano adresas – ne namas, ir ne gatvė, mano adresas – Sovietų Sąjunga…“ Vienoje vietoje prikiaulinai, pėdini kažkur, nors ir už tūkstančio kilometrų. Jokio atsakomybės, jokio prieraišumo…
Okupantai išsinešdino su visa savo „kerzine“ kariauna, palikdami sužalotus ir užterštus Lietuvos miškelius. Dauguma kaimiškų daugiabučių greitai virto klaikiais griuvėsiais. Net jei juose dar ir šiandien gyvenama, tai neieškok nė kuopelės gimtinei būdingo jaukumo.
Bet šiandien apie kiekvieną bent kiek didesnį miestą išaugo naujieji nuosavų namelių „mikrorajonai“, sugrūsti vienas šalia kito. Skirtumas nuo gyvenimo blokiniuose daugiabučiuose – tik simbolinis. Virš tavo galvos kaimynas netrypia, ne taip smarkiai girdisi, jei jis ar ji keikiasi. Sklypeliai – mažyčiai, dažnai vienas nuo kito atskirti masyviomis dvimetrinėmis tvoromis, taip bandant susikurti nors kruopelę išsiilgto privatumo. Bet be jokio aplinkos jaukumo. Net su vadinamaisiais „kolektyviniais sodais“ nepalyginsi.
Tačiau ką padarysi, kad įsigyti didesnį sodybos sklypelį dauguma tų namelių savininkų neišgalėjo. Mitrūs biznieriai supirko (kartais net pusvelčiui) ką tik atgautas tėvų ar senelių žemes. „Komunikacijas“ pravedę, kosminės sklypelių kainas užkėlė. Puikiai žinojo apie lietuvio norą turėti nuosavą kiemą.
Buvę šių laukų savininkai apie ūkininkavimą nebegalvojo, tik džiaugėsi galimybe bent kažkiek už juos gauti. Kokios kainos čia bus vėliau, net neįsivaizdavo. O ir ką čia beūkininkausi, kad jau Pagrabinskis už nugaros vis dažniau stoviniuoja, jei vaikai akėčių nuo drapako neatskiria, apie jokį žemdirbišką verslą nė girdėti nenori. Net jei traktorininko ar sunkvežimio šoferio pažymėjimą turi, miestų statybose darbuojasi. Tokie ir gyvenimo daugiabučiuose nesibodi, nes ten valytoja net laiptinėje numestas nuorūkas surenka.
Tiesa, daug kas matėte daugiaaukščius daugiabučius ir užsienio valstybėse, net JAV. Vieni nuo mūsiškių, dar styrančių kaimiškų gyvenviečių pakraščiuose, nedaug skiriasi. Tokios pat apšiurusios, „grafičiais“ išterliotos pirmųjų aukštų sienos, purvinos laiptinės. Tačiau kiti – lyg iš paveikslėlio nužengę: gražiai aptverti, žalumos apsupti, su požeminiais garažais ir sargybinio namuku prie vartų. Čia gyvena aukštesnės vidurinės klasės atstovai, nenorintys aplink nuosavą sodybą triūsti. Pasaulis supanašėjo…
Buvę okupantai ir dabartiniai diversantai turėjo puikų supratimą, kad Lietuva po ilgų carinės ir kaizerinės okupacijos prisikėlė vien todėl, kad buvo išsaugota lietuvių kalba, o ji buvo išsaugota valstiečių, žemdirbių kaimuose, sodybose, vienkiemiuose! Jiems užduotis aiški – sunaikinti Lietuvišką kaimą – išnyks kalba, o po to jau ir valstybės neliks analogiškai kaip 1795 m., ypač, kad iš Lietuvos beliko Lietuvėlė TSRS teritorijos ribose! Kai visus lietuvius suvarys į didmiesčių kumetynus, plačiai pasklis dainuška „Mano adresas – ne namas, ir ne gatvė, mano adresas – Europos Sąjunga…“
Labai gražus straipsnis. Tikrai labai miela turėti savo sodybą ir į ją sugrįžti.
Nuoširdus ačiū už puikų straipsnį. Skauda širdį, kai girdi, šiais laikais išvykusiųjų, blogus atsiliepimus apie TĖVYNĘ LIETUVĄ, kad jiems geriau kitur, kad ir ką jie ten beveiktų ( nors ir tualetus valytų). Jie kažkodėl nepagalvoja, kad juos vadina atvykėliais – prašaliečiais, kad ta vieta jiems niekada nebus TĖVYNĖ!
Viska tie žmonės pagalvoja,niekas nėra kvailas.Žmogus gyvena ten,kur yra darbas,kur gali uždirbti,išlaikyti save ir šeima.
Božena, prieš rašydama „chamentarą”, bent pagalvokite apie tai, ką norite parašyti. Ir aišku, perskaitykite visą tekstą, kurį norite komentuoti.
Nenaudokite rusicizmu.
Kur Jūs radote rusicizmus? Ir išmokite rašyti bent be elementarių rašybos klaidų.
Tautos stuburas buvo palaužtas,kai žmonės staigiai buvo nuvaryti nuo žemės ir suvaryti į getus miestuose ir miesteliuose.Žinoma,nesam naivūs,ir negalvojame,kad ,jei ne okupacija,po šiai dienai gyventumem samanotu bakaūžiu idilėje.Ne,būtu vykę tokie pat procesai kaip ir visame pasaulyje,bet,manau,mūsu miestai būtu buvę kitokie,statomi atsižvelgiant į geografinę padėtį,mentaliteta,gyvenimo būda,gyventoju tankį ir tt.,architektai žino geriau.Tarpukario miestai puikus atspindys- kuklūs,bet patogūs namai,storomis sienomis,šilti,su sodeliais,ne per arti kaimyno,su tvorelėm( ne aklinom tvorom ,iš kur ta tradicija.)Na,šiaip ar taip,Lietuva dabar nepaprastai smarkiai gražėja.Reikia duoti daugiau galiu architektams,jie nèra tik brėžiniu braižytojai.Jie – tautos intelektas,Lietuvos būsimo ir esamo piliečio formuotojai.Aplinka,kurioje žmogus išaugo,,ne per drasu sakyti,turi tokia pat reikšmę asmenybei,kaip ir tėvai.