Edvardas Čiuldė
Neturiu muzikinės klausos, nesu melomanas, o į Dainų šventės renginius pasižiūrėti, kaip ten viskas vyksta iš vidaus, esu užklydęs tik vieną kartą sovietiniais laikais, atvestas čia žavingos merginos, paskui kurią tuo metu visur tipenau. Tačiau su vis didėjančia nuostaba nesuprantu to, kaip būtų galima kvestionuoti prasmę tokio renginio, kuris palaiko tautinės gyvasties pulsaciją arba galiausiai bent pakelia nuotaiką ir ūpą daugumai iš mūsų, jeigu ne visiems iš eilės, tai tikrai geriausiems iš geriausių, dainuojantiems ir šokantiems šventės sūkuryje, taip pat persiimantiems šiuo būties ir tautos idėjos džiaugsmu iš tribūnų ar anapus TV ekrano? Mano mielas oponente, aš pats suprantu, kad tai yra naivus ar net sentimentalus klausimas, kurio tu niekados neužduosi vien dėl savo sielos kiaurumo, kur niekas neužsilaiko, kas savo ruožtu tikriausiai yra ne mažesnė bėda nei muzikinės klausos trūkumas.
Šis klausimas iš naujo pasižadino vakar, stebint Alfredo Bumblausko diskusiją su Nerija Putinaite TV laidoje „Neišspręsti istorijos ginčiai“, pokalbiui pakrypus apie kintančią laike ir tą pačią Dainų šventę Lietuvoje. Tačiau tik vakar taip aiškiais ir ryškiai kaip upelio dugnas saulėtą vasaros rytą pasimatė, kad jokios diskusijų intrigos šiuo klausimu (nekalbant apie technines smulkmenas – kaip būtų galima patobulinti šventės organizaciją) iš esmės ir nėra pagal dalyko prigimtį, o diskusijos regimybė atsiranda tik dėl to, kad N. Putinaitė primeta iškreipiantį šešėlius perspektyvos apšvietimą, o po to dar ir gana grubiai klastoja sąvokas. Labiau mįslinga aplinkybė galimai yra tik tai – kokio demono įkasta ji taip daro?
Kodėl dabar siekiama suplėšyti Dainų šventės Lietuvoje aurą, atimti iš jos gerą vardą? Ar dėl to, kad Dainų šventės buvo organizuojamos taip pat ir sovietinėje Lietuvoje, todėl tokie renginiai neva įteisino ir pateisino okupacinį režimą, TV laidoje buvo rodomi kino kronikos kadrai – kaip Sniečkus sveikina šventės dalyvius ir pan. Tačiau, kaip teisingai pastebi žmonės, tokiu atveju reikėtų uždrausti taip pat ir lietuvių kalbą, nes lietuviškai žmonės kalbėjo net spaudos draudimo metais, nekalbant apie sovietinius laikus, kai taisyklingo kalbėjimo lietuviškai prievaizdams net ir šiandien yra prikaišiojama dėl jų būto ar nebūto griežtumo, kartais pavadinant tokį griežtumą totalitarizmu kalbos kultūros sferoje, nors tikriausiai teisingiau būtų sakyti, kad tai yra kalbos totalizavimo kultūra. Kaip atrodo bent man, išsaugojus bent lašelį blaivaus proto, nesunku būtų suprasti, kad Dainų šventės Lietuvoje sovietiniais laikais net su privalomu parodomuoju 1 a 2 sovietinio turinio dainų repertuaru kaip duokle cenzūros cerberiams nei per plauką nepasitarnavo sovietinio režimo įcementavimui, bet savo esme buvo granata po komunistinio internacionalinio valdymo pamatais. O čia pateiktą formuluotę, kad dainų šventės Lietuvoje buvo sovietizacijos įrankiu, būčiau linkęs apeiti kaip ribinį atvejį, kai pradėti diskusijas dėl pasakytų dalykų būtų intelekto pažeminimas.
Kas be ko, sovietinio rėžimo vadovams norėjosi prisidengti bandomo suvaldyti, kad pernelyg neprasikištų, tautinės kultūros reiškinio siluetais, tarkime, tokiu būdu bandant įpiršti nuomonę, kad režimas nėra toks svetimas tautos aspiracijoms kaip atrodo dienos šviesoje, tačiau, kaip matosi dar labiau įsidienojus, Putinaitė prisimena ir eksploatuoja šį atvejį, daro įtūpstą į sovietinę tikrovę greičiausiai vien dėl, kad galėtų primesti įsivaizdavimą, jog pati tautos idėja yra kraštutinai blogas pasirinkimas. Dar kitai tariant, į sovietinių laikų prisiminimą čia grįžtama su vienu tikslu sukompromituoti tautos idėją, ar ne? Tačiau čia ir yra kaip tik tas atvejis, kai net gudri višta ima ir išsidilgina savo subinę. Žiūrint retrospektyviai į ne taip jau tolimą sovietinę praeitį tautos idėjos kontekste (nežinau – ar tai yra genetinis požiūris), gali pasimatyti ir mūsų oponentų nesuplanuoti parodymui dalykai, kad ta pati Putinaitė yra labiausiai nuosekli Zimano, kuris niekados neturėjo jokių tautinių sentimentų ir nematė reikalo dėl to apsimesti, pasekėja, to paties Zimano, kuris net komunistinių pažiūrų poetą Eduardą Mieželaitį skundė Maskvai kaip nepageidaujamą partijoje dėl nesugebėjimo atsikratyti nacionalistinių prietarų elementą, taigi, Zimano, kurį galiausiai anksčiau vėliau pavadinsime Pirčiupių budeliu, bendramintė (negali būti!). Iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, kad iš tiesų tai yra nesulyginami dalykai, tačiau tiek Zimano atveju anksčiau, tiek Putinaitės pavyzdyje šiandien yra laikomasi požiūrio, kad tautos idėja yra balastas, trukdanti progreso, pirmuoju atveju – kruvinojo komunizmo, antruoju – demokratijos arba, tiksliau tariant, tos demokratijos varianto, kaip ją supranta Putinaitė, idealų įgyvendinimui. Taigi žiūrint iš čia pasirinkto tiesos modeliavimo taško, gali pasimatyti, kad net iš pažiūros skirtingi dalykai turi bendrą šaknį, kai, bėgant laikui, jie ima supanašėti ar net pradeda sutapti. Ar į tokią odiozinę kompaniją Putinaitė patenka per neatsargumą, kai, tarkime, per posūkius, nesuvaldžius greičio, ją ten kažkas užneša? Kažin kažin…
Jeigu gerai prisimenu tolesnę laidos seką, Putinatė savo pasisakymuose numato kažką panašaus į išlygą Dainų šventėms Latvijoje, kur esą visados buvo giedamos liuteroniškos giesmės, kai Lietuvoje neva lieka tik kvailas užsispyrimas patrepsėti kojytėmis.
Kam yra reikalingos tos Dainų šventės valstybę jau sukūrusioje šalyje, – niekinančiai klausia ta pati Putinaitė. O gal tokia Šventė šiandien yra ne mažiau reikšminga nei kitais laikais, siekiant apginti Lietuvą nuo dar neseniai valdžioje siautėjusių ir niekur toli nepradingusių Putinaitės bendraminčių, skelbiančių, kad lietuviškos tapatybės puoselėjimas yra pažangos stabdis, atsakykime klausimu į klausimą…
Ką Putinaitė mums vėl paporino apie Justiną Marcinkevičių, net ir nematęs laidos žmogus lengvai gali atspėti. Nieko naujo nepasakė, taigi bergždžia būtų atnaujinti diskusijas. Tačiau negalima negirdomis nulesti fakto, kad pastaruoju metu Putinaitė vis bjauriau meluoja, įrodinėdama, kad J. Marcinkevičiaus buvo sumanyta komunistinės valdžios pamaloninimui vieną iš trilogijos dalių paskirti „paprastiems žmonėms“, taigi, kaip galima susidaryti įspūdį, parašyti kažką panašaus į naują „Kalvio Ignoto teisybės“ versiją. Ko verti tokie kliedesiai, kai, tiesą sakant, poetas kaltinamas dėl to, ko nepadarė, neparašė, a? Labai keista, kai apsilavinusi dama taip kvailai meluoja, ar ne? Kaip atrodo bent man, ji čia kraupiai apsikvailina greičiausiai dėl to, kad nesugeba suvaldyti paūmėjusio narcisizmo (autoerotizmo) kompleksų, neleidžiančių pripažinti, kad jau seniai pradėjusi dergti poetą, anoji nuo pat pradžių nebuvo tokia teisi, kaip jai to norėtųsi. Kaip sako akademikas Jonas Grigas, išmintingas žmogus, dauguma iš mūsų didesniu ar mažesniu laipsniu esame narcizai, tačiau čia aptariamu atveju narcizo pasija, regis, tampa nebevaldoma patologija, o suvešėję puikybės kompleksai visiškai užspaudžia smegenėles. Nesu tikras tik dėl to – ar į tokį nekritiško pasipūtimo paūmėjimą gali pastūmėti taip pat ir konfesinė priklausomybė?
Prabėgusio ir šio tūkstantmečių sandūroje Putinaitė žinojo kažkokį paslaptingą kodą, kurį suspaudus, šiai tyrėjai atsidarydavo prestižinių vakarų šalių universiteto durys kelti kvalifikaciją, tobulintis, gilinti filosofinį žinojimą, gavus tam reikalui kitiems neprieinamas dotacijas. Kaip atrodo man, pašaliniam stebėtojui, iš tų vojažų po užsienio universitetus ji pagilinto filosofinio žinojimo taip ir neatsivežė, bet greitai tapo įtakinga ir žinoma dama, stojusi antilietuvybės fronto Lietuvoje pirmosiose gretose. Anosios biografija anksčiau ar vėliau bus atidžiai tyrinėjama, siekiant atkasti kraupios patologijos šaknis – kaip atsitiko, kad vienu metu antilietuviškas užsiangažavimas Lietuvoje buvo tapęs pagreitintos karjeros tramplinu?..
Dainų šventės svarbu, bet …Skaičiau, kad Vilniaus rajono administracj]os direktorius V.Kondratovičius anksčiau buvo Tomaševskio vadovaujamos Lietuvos lenkų rinkiminės akcijos narys, dabar berods tapo socialdemokratu. Įdomu, ar Lietuvos prezidentas paklausė pretendento į ministrus, ar Vilniaus rajone užtikrinta galimybė vaikams mokytis valstybine lietuvių kalba, ar užtenka lietuviškų mokyklų ir darželių, ar tėvams nebereikia kasdiena vežioti tūkstančių vaikų į Vilniaus mokyklas?
Kondratovičius- kandidatas į Lietuvos Vidaus reikalų ministro postą.
Ir ką runkeliai išsirinko? Ir tam pritaria buvęs oficialusis ir kartu slaptasis konciervų agentas?
….sasaldomkratai ar konserwatos yra ta pati mergele su kitokia suknele…kurvilija ar slykstusis dziabriylas yra tas pats fantomas/arba,fantomasas,kad but juokingiau/…
Taip, o ką? Dualizmas „the First”(über alles). Bet kaip čia dabar galvot, kad Žemaitaitis yra buvęs oficialus ir slaptasis konciervų patarėjęs, kažkada man pastojęs kelią patekti pas patį pačiausią konciervą. Jo patronas Paksius mane išbutbolino iš darbo, nes neturėjau Bolševikų partijos bilieto – 2K bilieto.
…zinau,kad Zemaitaitis labai viesai patare konsierwams eiti naxui ir da pagrasino sukisias juos kaliuzen…..o Paxius jei ir pazemino pati pareigose – is kiemsargio i kiemsargio padejejus….nie vielyka patieria……dabar matau tavo heiterizmo Z.priezasti….nebijok,gris tie tavo koncerwai ir vel galesi but kiemsargiu.
Į Vidaus reikalų ministro postą pasiūlytas Vilniaus rajono administracijos direktorius Vladislavas Kondratovičius dabar socialdemokratų partijos narys, anksčiau atstovavo Lietuvos lenkų rinkiminę akciją. Įdomu, ar Vilniaus rajone savivaldybė jau įsteigė pakankamai mokyklų ir darželių, kuriuose mokoma ir ugdoma valstybine lietuvių kalba? Ar tėvams nebereikia kasdien vežioti tūkstančių vaikų į Vilniaus mokyklas? Vieši užrašai tik valstybine lietuvių kalba? Ar tai rodo savivaldybės administracijos direktoriaus darbo kokybę? Gal apie tai reikėtų straipsnio? Ačiū.tv3.lt/naujiena/lietuva/nausedai-oficialiai-pateikti-visi-kandidatai-i-naujaji-ministru-kabineta-n1381230
Kažkodėl Bumblauskas ir Putinaitė savo laidose nepaminėjo, kad Latvijoje visose valstybinėse mokyklose bus mokoma tik valstybine latvių kalba ( Estijoje-estų kalba)? Gal nežinojo?
….sukopuliavus ta bambliauska su pucynaite – garantuoju,kad uzgimtu…ruskelis,kurio pirmi zodziai butu….da zdravstvui,pucyn,smiertj fsiem….
…ponas Edvardai,tik ka perskaiciau Alfoj lt. metu zodyje ir posakyje/kadangi i sio str.tema apie …/….Dainu svente yra dainu svente.Siulyc perskaityt sia rubrika,ten nemazai idomybiu.Turbut,sio leftistines pakraipos portalo neskaitot….ta rubrika kaskart pasirodo – idomus dalykas,rodantis,kad liewuwiai kartais virsta vel i lietuvius.
…minima putino kekse putinaite nera,kaip Autorius teigia,…ikasta kazkokio demono – ji pati yra demonas,tamsybiu gaivalas.Anos minties vingrumas tera tik lyno/tokios zuvies/…snargliai ar gleives….ir jokie mandrus universitetai ju nenuplaus,nes tos isskyros yra butinos tokios butybes gyvasciai palaikyti.Nuvalius jasias – butybe nudvestu kaip Antejas,nebesiekiantis kojomis zemes.Tai butu tas pats,kas zombiui saule ar drebulinis kuolas.Pavydziu Autoriui,turinciam kantrybes terliotis su sio gyvio ekskrementais….snekant vulgariai,mielai….hmmmm,geriau nesakysiu….
„Demonus, tamsybių gaivalus pamatęs” „Anoniminis Tariamas Drauge”, senais laikais seni žmonės tokiems „aiškiaregiams” kaip tu ar Čiuldė.., tokių „praregėjimo” atvejų metu, sakė ką reikia daryti.. Reikia žegnotis pačiam, ir žegnoti erdvę į 4 pasaulio kraštus..Sakė, kad tai vienintelis būdas, kuris padeda, visi „demonai pabėga…, snargliai ir gleivės išgaruoja…, pakelėm džiaugsmingai sukaukia akmenys ir sužaliuoja lazdos”…
…taigi ta ir padarem – atsizegnojom nuo tos pucinaites…..nenoriu taves uzgauliot,nes tu beveik vienintelis,suprates,kad Zemaitaitis joks ne velnias,o zmogus,politikanas,norintis bent pabandyt mezti koncerwantu arklides…to net Edis,protingas ir moralus zmogus/….taip ir matau purtanti galva/,nenori nei matyti,nei girdeti….gerai,kad prie jo prisidejo ir Skardzius,audito ikurejas…..nors gabaleli meslo sakem valios atplest….nors,aisku,cia reik upes/Nemuno,sroves,kaip ta padare gudrusis Heraklis/….komente apie ta durna boba,onaiskaimo,siaip pasposyjau,nes ir tu nesupratai,ka Autorius sako.
Lietuviškai suprantantis ir lietuviškai mokantis skaityti žmogus geriau kaip pats Čiuldė supranta apie ką jis sako… Neturintis muzikinės klausos Čiuldė aiškiausiai pasako, kaip jis tarybiniais laikais „nukraipė” kelis kartus į Dainų šventę, kad ją pamatytų iš vidaus.. Iš straipsnelio matosi, kad tai jam „suteikė galias šiandiena pamatyti” ir straipsnelyje parašyti apie „sielų kiaurumą,kur niekas neužsilaiko..; komunistinio internacionalo valdymą (paskutinį Lenino 3 tarptautinį komunistinį internacionalą išvaikė dar Stalinas, kai sugalvojo statyti komunizmą vienoje šalyje); kaip Čiuldei atrodo, jog „ji (Putinaitė)nesugeba suvaldyti paūmėjusio narcisizmo (AUTOEROTIZMO) kompleksų…” ir taip toliau.. Taip kad tavo minimas autorius, papraktikavęs savo „proto anonizmą”, išdėsto lietuviškai aiškiau nei pats galėtų įsivaizduoti…
….OMG….
tiek straipsnis, tiek komentarai – kažkokia makalynė. Pasičiulb(d)ėjimas sau?
…onaiskaimo – a girdz,tavo kiaules da neliuobtos,o tuei cia barbeni klava meslinais pirsteliais….mars gurban,kaimo boba….ir daugiau kad nepargriztum – ne tavo durnai galvelei tokius tekstus perprasti…….nepatingek runkeliu parsiokams paceckavoti….nors ant Kaledu galesi sociai paest,varguole – tiek proto,tiek dvasios….nors,kur tau suprast kas tau sakoma.
Kaip pats rašo „ne kiauros sielos”, neturintis muzikinės klausos, nesantis „melomanas” Čiuldė – sovietiniais laikais kelis kartus nuklydo į dainų šventę „pažiūrėti kaip ten viskas vyksta iš vidaus”…
Lansberginio durnių laivo „filosofinio proto bokštui” Čiuldei ir po šiai dienai „nedaeina”, kad Dainų šventės sovietiniais ir ne sovietiniais laikais „pažiūrėjimas iš vidaus” yra įmanomas tik esant tiesioginiu Dainų šventės dalyviu, tai yra šokant ir dainuojant lietuvių liaudies ” folklorą”, iki patekimo į sovietines Dainų šventes, tuometinių įmonių kultūros namuose, vadovaujant etatiniams kultūros namų darbuotojams. Po to, sudalyvavus „saviveiklinių” lietuvių liaudies dainų, šokių… miestų, rajonų apžiūrose, nugalėtojai važiuodavo savo miestus, rajonus.. atstovauti į respublikinę Dainų šventę Vilniuje…
Lansberginio durnių laivo „intelektualo” fenomenas yra tai, kad kuo labiau jis neturi „žalio” supratimo(..ten nebuvo, nedalyvavo, pažiūrėjo kaip į Mėnulį, ir po kelių dešimtmečių „suprato”), tuo labiau jis tokių temų „nebūna linkęs apeiti kaip ribinį atvejį, kai pradėti diskusijas dėl pasakytų dalykų būtų intelekto pažeminimas…” Toks „minties galiūnas” savo „intelektą aukštindami” tuščiu daugžodžiavimu, „pajėgia nagrinėti” Dainų šventės temą „savo protu apdairiai aprėpdamas ” net tūkstantmečių laikotarpį, „akcentuodamas prabėgusio ir šio tūkstantmečio sandūrą”.. „Antropoligas” Čiuldė „gali pasinerti į tokias dvasines gelmes”, kad jam „pasimato” ir gali kitiems Dainų švenčių „antropologiniams psichoanalitikams” anonsuoti „daugiau nei psichoanalitinę perspektyvą”-„Anosios (Putinaitės)biografija anksčiau ar vėliau bus atidžiai tyrinėjama, siekiant atkasti kraupios patologijos šaknis..”
…aaaa,supratau – ta onaiskaimo yra tavo pati….o tu – josios….viespats…..pora kaip tvora,ka jau cia…..
Vispārējie latviešu dziesmu un deju svētki- visuotinė latvių dainų ir šokių šventė. Taigi ir Latvijoje ne tik giedama, bet ir šokama ( „patrepsima kojytėmis”) jau nuo 1873 metų.Lietuvoje- nuo 1924 metų. Gal gerb. Putinaitė yo nežino?
Latviai buvo vokiškos kultūros įtakoje, o lietuviai – Žečpospolitos, todėl taip mums ir nesiseka ekonomikoje dėl tos polonizacijos, o vėliau rusifikacijos. Na, o Pietryčių Lietuva visai buvo Žečpospolitos sudrapalinta.
…..taip,tik suklydot del…gerb.Ir smarkokai,sakyc….
Be melo Lietuvos neosovietinis elitas, kilęs iš Bolševikų partijos nė valandos be melo pragyvent negali – tokia Sovietijos (Fundamentals of Soviet Law) – Neosovietijos fundamentų kalimo mintinai „zakalka”. Ką ten Putinaitės, kai yra geresnių, nors ir į ją panašios nieko tokio, kaip ta viena garsioji pirmūnė, pagarsėjusi ant dienų – neseniai. Ji gi garsi kapsukietė, anot prancūzų: „Elle est l‘actrice, monteuse, réalisatrice. Elle est proche du régime internazi. Une opportuniste ? Une manipulatrice ? Une visionnaire ? ” At tiesa?
Juk tai garsi” pažangietė”, kovojanti su tautos atsilikimu taip pat uoliai, kaip po spalio perversmo Rusijoje ar Mao laikais Kinijoje kovojo jos idėjiniai broliai