2024-12-27, Penktadienis
naujienlaiškis

Prof. Rasa Čepaitienė. Mažumų valstybė

Rasų kapinių darbuotoja policijai pranešė, kad apspjaudytas J. Basanavičiaus paminklas, ištrypta kapavietė, išspardytos žvakės.

Kai parašiau „Čiukčius prie Baltijos” ir įrašas sulaukė daug reakcijų ir diskusijų, negalėjau nė numanyti, kad ten kelti klausimai taip greitai tiesiog kaktomuša atsitenks į tikrovę.

Dar tą patį vakarą delfis paskelbė, kad Rasų kapinėse išniekintas Jono Basanavičiaus kapas. Paskelbė lyg tarp kitko, kaip kokią nereikšmingą smulkmeną, nuskęstančią policijos kriminalinių įvykių suvestinėje. Kiti informacijos kanalai į tai beveik nereagavo. Tiesa, sekmadienį viena kita mediją žinią jau paminėjo.

Ne vienas socialinių tinklų komentatorius ta proga ironiškai pastebėjo, kad jeigu tai būtų buvęs išpuolis prieš kai kurių, žinomai lygesnių už lygias, grupių simbolius, oficialioji reakcija, be abejonės, būtų nepalyginamai aštresnė. Veikiausiai gal net įsikištų užsienio diplomatinės atstovybės, o mūsų aukštieji politikai tai jau tikrai, nepaisydami net savaitgalio, aplankytų įvykio vietą, parodytų palaikymą nukentėjusiai bendruomenei ir, be abejonės, griežtai pasmerktų vandalizmo aktą, išreikštų susirūpinimą dėl tautinės neapykantos kurstymo ir, žinoma, pareikalautų, kad policija dėtų maksimalias pastangas kaltininkų nustatymui bei panašių išpuolių užkardymui ateityje.

Taip juk jau buvo ne kartą, net jei dažniausiai paaiškėdavo iš didelio debesies mažai lietaus tenulijus, kaip kad istorijoje dėl padegtų durų lgbt veikėjo kaimynystėje arba dėl iš žemių supiltos „svastikos”, dėl kurios net buvo su pompa uždaryta sinagoga ir žydų bendruomenės namai.

Tautos patriarcho dr. Jono Basanavičiaus kapas Rasų kapinėse. Stasio Žumbio nuotr.

Tačiau kažkodėl nesitiki, kad taip pat operatyviai ir dedant rimtas pastangas bus reaguota ir šįsyk. Labiau panašu, kad šis atvejis tik vaizdžiai pademonstruos, kas galima Jupiteriui, o kas neleistina ar neprieinama jaučiui, kuriam, kaip ir anksčiau, geriau patylėti ir nuolankiai nuoskaudą nukęsti.

Dirva tokiam abejingumui lietuvybės simbolių niekinimui buvo ruošiama ilgai, seniai ir nuosekliai. Žinoma, išpuolį atlikę vandalai (kažkodėl sunku būtų patikėti, kad tai buvo lietuviai) vargu ar bus skaitę simboliniais 2004 metais, kai Lietuva įstojo į ES, išėjusius Nerijos Putinaitės „Šiaurės Atėnų tremtinius”, knygelę, kurioje bene pirmąkart, didžiam temos ekspertų pasipiktinimui, buvo „laisvai ir nevaržomai” dekonstruotas „Basanavičiaus mitas”.

Kas, kad jie prirašė krūvą kritiškų recenzijų, badydami pirštais į autorės nekompetenciją interpretuojant ir vertinant jos analizuojamus lietuviškojo tapatumo sandus, faktines bei kontekstines klaidas, gausius anachronizmus. Karavanas jau buvo išsiruošęs į kelią.

Tautos patriarcho asmuo Putinaitės buvo be apeliacijų paskelbtas „nepakankamai europietišku”, todėl nebetinkamu į eurointegracijos kelią pasukusiai visuomenei. O jo vizijos pagrindu sukurta tautinė lietuvių valstybė, kurią atkurti ir puoselėti buvo pasišovęs Sąjūdis, po truputį pradėta laikyti ir vis atviriau vadinti pasenusia, nebeaktualia, nebepatrauklia ir nebeatitinkančia epochos dvasios bei spartaus šalies europietinimo užmojų.

Moderniosios Lietuvos Šimtmečio šventimas, įvykęs po keturiolikos metų, parodė šias ideologines nuostatas jau esant gerai įtvirtintas. Minint Nepriklausomybės paskelbimo jubiliejų atrodė jau net kiek nebepatogu prisiminti bei įamžinti asmenis, kurie ne tik pasirašė Aktą, bet ir savo tyliais, nelengvais ir dažnai likusiais neįvertintas darbais prisidėjo, kad tai išvis taptų įmanoma.

O nūnai net jau galime išgirsti, kad „mes nesame ta Lietuva, kurią kūrė Jonas Basanavičius“ (A. Bumblauskas). Ir veikiausiai šouprofesorius teisus, nežiūrint Justino Marcinkevičiaus, kurį Putinaitė irgi „dekonstravo”, parašytų Lietuvos Respublikos Konstitucijos preambulės žodžių.

Lietuva nebėra lietuvių valstybė. Nes daroma viskas, kad senasis, nepažangus ir atsilikęs, lietuviškasis tapatumas būtų kuo sparčiau ištrintas, pakeičiant jį individualizuotų vartotojų visuomene, mokesčių mokėtojais, kartkartėmis – elektoratu.

Paradoksas – būti lenku, rusu, žydu, armėnu, ukrainiečiu, karaimu, totoriumi, seksualinės mažumos atstovu ir t.t. Lietuvoje yra vertinga ir garbinga. Jų teisės ir kultūra valstybės palaikomos ir puoselėjamos.

Tačiau kažkodėl tokias pat teises puoselėti lietuviui kažkaip lyg ir nebepritinka, kelia įtarimus, kvepia anachronizmu. Bet, skirtingai nuo daugumos čia išvardintų etnokonfesinių ar kitokių mažumų grupių, lietuviai anapus Lietuvos neturi nei kilmės šalies, nei galingų bei įtakingų užtarėjų ar gynėjų, kuriems galėtų pasiskųsti ar gauti paramą. Todėl jie ir susikūrė Lietuvos valstybę, įėmusią į save ir jai lojalius kitataučius.

Bet šiandien šis lojalumas kvestionuojamas. Tai visuotinis, anaiptol nevien lietuviškas, procesas, sąlygojamas globalizacijos logikos. Visuomenės, nebeveikiant nacionalizmo klijams, neišvengiamai subyra į pavienes lobistines grupes, atskirus individus, kurie varžosi tarpusavyje dėl didesnių teisių ir laisvių ar privilegijų, dažnai, lyg antklodė, nusitysiamų sau kitų teisių sąskaita. Visa tai dengiama kilniais siekiais, gražiais tikslais, socialiniu jautrumu ir empatija skriaudžiamiesiems.

„Jautrumas” (sensibility) tampa kertine grupių tarpusavio santykių reguliavimo forma, o valstybė noriai imasi tokio reguliuotojo vaidmens, savo represyvias ir edukacines priemones nukreipdama kylančių konfliktų suvaldymui bei prevencijai.

Mažumų valstybėje, kurioje viskam vadovauja politinio ir verslo elito mažuma, kiekvienas privalo žinoti savo vietą ir šiukštu neperžengti ideologinių riboženklių, kitaip, net ir neturėjęs nieko panašaus omenyje, bus paskelbtas rasistu, seksistu, antisemitu, homofobu ar kuriais kitais ideologinės naujakalbės epitetais ir praras pažangioje visuomenėje toleruojamo asmens statusą.

Represyvioji tolerancija ir vadinamoji „neapykantos kalba” – išties genialus išradimas, leidžiantis smurtautoją paskelbti auka, o auką – smurtautoju. Retorikos miklumas ir jokios apgaulės…

– Kodėl jūs taip mūsų nekenčiate? – nuoširdžiai FB manęs klausė viena pastarojo Baltic Pride dalyvė, kai pasidalinau žinia, kad, paradui vykstant, dalyvavau maldos akcijoje Katedros aikštėje.

Nekenčiu? Kodėl turėčiau jos, ar kurio nors kito asmens, nekęsti? Man tik nepriimtinos idėjos, kurios buldozeriu stumiamos į darželius ir mokyklas, viešąją erdvę, o jų skleidėjai perima visuomeninio diskurso kontrolę.

Užuot ramiai ir geranoriškai sprendžiant tarp daugumos ir mažumų kylančius klausimus, mus šiandien užgriūna lavina manipuliacijų, o neišvengiamai tuomet kylantys konfliktai tampa eiliniu „tų retrogradų …fobų bukumo, aklo užsispyrimo ir tamsuoliškumo įrodymu”, reikalaujančiu dar didesnių pastangų juos baudžiant bei perauklėjant.

Taip, tokia Lietuva nebėra Basanavičiaus ir jo bičiulių politinės vizijos, kurioje turėjo sutilpti ir rasti sugyvenimo būdą įvairių, prieš įstatymą lygių piliečių grupių idėjos bei kultūros, įsikūnijimas.

Patriarcho kapo išniekinimas – tai atviras spjūvis į veidą šiai vizijai. Tai įrodymas, kad šita šalis vis labiau primena Orvelo „Gyvulių ūkį”, kur yra lygūs ir lygesni, o ne demokratinę, visiems lygiai teisingą respubliką.

Autorė yra „Nacionalinio susivienijimo“ steigėja

3 KOMENTARAI

  1. Ačiū Prof. Rasai Čepaitienei už puikų straipsnį. Iš tikrųjų paradoksas – būti lenku, rusu, žydu, armėnu, ukrainiečiu, karaimu, totoriumi, seksualinės mažumos atstovu ir t.t. Lietuvoje yra vertinga ir garbinga. Jų teisės ir kultūra valstybės palaikomos ir puoselėjamos!!! Kaip galima taip nužmogėti ir teigti, kad represyvioji tolerancija ir vadinamoji „neapykantos kalba“ – išties genialus išradimas, leidžiantis smurtautoją paskelbti auka, o auką – smurtautoju!!! GĖDA ir dar kartą gėda tiems LIETUVOS žmonėms, kurie tam pritaria ir visai negerbia savo VALSTYBĖS, kurioje jie gyvena ir nė pirštelio nepajudina, kad ji klestėtų.!!!

  2. Net prie ruso šito nebuvo. Džiugu, jog nors viena partija- Nacionalinis susivienijimas adekvačiai reaguoja į tris dešimtmečius vykdyto lietuvybės, lietuvio tautinės savimonės naikinimo rezultatą- tų trijų dešimtmečių ėjimo į tai. Manau, kad rezultatu Lietuvos priešai- patenkinti, nes nei valdžia, nei visuomenė į akibrokštą adekvačiai nereaguoja? Manau, kad net tie, kuriems protas dar ne visai sumaišytas- nusivylę nepriklausomybe, todėl mano, jog “ Auka bereikalinga, jeigu ji atiduota pralaimètam reikalui, ištikimybė beprasmiška, jeigu ji skirta rėžimui, kuris nesugebėjo jos vertinti“ (Erich von Manschtein). O kaip tas rėžimas sugebės, jei jis, galimai- prorusijiškas? O jei tai razvedka bojem?

  3. Pagaliau kažkas kartoja mūsų mintis, kad Lietuva kuriama ne lietuviams, o visokiausio plauko „mažumoms”, nors tos mažumos turi savo istorines tėvynes, kurios gausiai finansuoja savo diasparas Lietuvoje. Daugumai iš tų „mažumu” tiesiog įliejamas šovinizmo gaivalas per visas įmanomas medijas. Ko gero, Lietuvą pražudys jos tolerastiškumas! Jei pasižiūrėsim į dabar gausiai klestinčias Europos tautas, tai pamatysime, kad jos nė kiek nėra vyslesnės biologiniu pažiūriu negu lietuviai, tačiau jų gausėjimas paremtas kitataučių naikinimu, priespauda, išvarymu. Tie, kurie neišnešė kudašiaus tapo vokiečiais, prancūzais, prakeiktais anglais, lenkai ar net rusais, nors „rusai” pagal dabartines hipotezes, tai ne tautybė, o vikingų irkluotojai. Kokie, po šimts, čiukčiai, kalmukai,, nencai ar jakutai „rusasi? Galima darąsiai teigti, kad dabartinės Lenkijos diduma gyventojų yra nupoloninti lietuviai, prūsai, jotvingiai, vokiečiai, gudai ir ukrainiečiai!

Komentarai nepriimami.

Reklama

Susiję straipsniai

Prof. Jonas Grigas. Senatvės privilegija

Kai lipant gyvenimo ratu žemyn mūsų pečius slegianti vienos tonos oro masė tampa per sunki ir gravitacija jau...

Kristina Zamarytė-Sakavičienė. Kokias šeimas ginti? Atsakymas P. Gritėnui

Nėra rimtesnių problemų? Tai dažnai skambantis pasipiktinimas, kai vėl ir vėl kalbame apie civilinės sąjungos įteisinimą. Išties, keista...

Karas Ukrainoje. Tūkstantis trisdešimt septintoji (gruodžio 26) diena

Locked N’ Loaded | Veidaknygė Niekada nebuvo, štai ir vėl. Prieš šešias dienas ukrainiečiai atakavo agresoriaus kietojo raketinio kuro gamyklą...