2025-02-11, Antradienis
Naujienlaiškis

Vilties tradicija

ag+L1900128

2017 m. vasario mėn. 5-ąją, Šv. Agotos dieną, Vilniaus šv. Ignoto (Lietuvos kariuomenės) bažnyčioje buvo aukojamos šv. Mišios ir šventinama duona.

Pastebėtina, kad vasario 5 d. nuo seno lietuviai garbino ugnies deivę Gabiją ir kasdieninį maistą – duoną. Šią dieną buvo kepama duona, atliekamos aukojimo apeigos Žemynai ir Žemėpačiui. Tikėta, kad apeigose pašventinta duona pagelbsti kilus gaisrui, saugo nuo ligų: nuo blogos akies (nužiūrėtom karvėms grąžina pieną, atkeri nužiūrėtus žmones), padeda gydyti akių ligas, žaizdas, saugo nuo gyvatės įkandimo (reikia neštis kišenėje kai eini į mišką).

Motinos, išleisdamos sūnus į kariuomenę, į drabužius įsiūdavo duonos trupinį, tikėdamos, kad sūnų aplenks kulka.

ag+L1900129

Atėjus krikščionybei senoji lietuvių šventė sutapatinta su Šv. Agotos varduvėmis. Duona šią dieną pradėta šventinti bažnyčiose.

Šv.Agota gimė Sicilijoje, Katanijoje, III a. viduryje. Jai piršosi Katanijos miesto prefektas, tačiau ji nenorėjo tekėti, nusprendė būti tyra ir tarnauti Dievui. Tais laikais krikščionybė dar nebuvo pripažinta, krikščionys buvo persekiojami. Kadangi Agota nepakluso turčio norams, buvo atiduota į viešnamį. Vėliau pakartojus pasiūlymą tekėti, Agota vis tiek nesutiko, tuomet ji buvo žiauriai nukankinta, jai nupjovė abi krūtis. Galiausiai, Agota buvo sudeginta ant laužo. Paveiksluose ir drožiniuose Šv. Agota buvo vaizduojama laikanti padėklą su nupjautomis krūtimis. Vėliau, norint išvengti tokio žiauraus vaizdo, krūtys buvo pakeistos dviem kepaliukais duonos. Dėl to, kad Agota buvo sudeginta ant laužo, ji laikoma sergėtoja nuo gaisrų.

ag+L1900115

Lietuvoje šv.Agota buvo labai populiari. Retame miestelyje ar kaime nebuvo šv.Agotos skulptūrėlės, kuri paprastai stovėdavo jų pakraštyje, žiūrėdama į priešingą pusę tam, kad išviliotų iš kaimo ar miestelio ugnį.

ag+L1900126

Dažnai šv.Agota stovėdavo ir sodybų koplytėlėse saugodama šeimininko trobesius nuo ugnies nelaimių, neretai jos būdavo laikomos ir trobos viduje. Statydavo jas ir bažnyčių šventoriuose prašant globos ir apsaugos nuo gaisro. Liaudies skulptūroje įprasta šv.Agotą matyti su duona. Ji vaizduojama viena, stovinti, kartais — ant postamento, dažnai vilkinti kilmingos moters rūbais, vienplaukė arba su gėlių vainiku ar karūna ant galvos, basa. Iki XIV a. Šv.Agotos atributai buvo pergalingos kankinystės simbolis — palmės šakelė ir kryžius, vėliau ji pradėta vaizduoti laikanti ant lėkštės nupjautas krūtis, su žnyplėmis, knyga, skraiste, liepsnojančiu pastatu ar duona.

Lietuvos sąjūdžio Kauno tarybos informacinis biuras

Kviečiame paremti

Panašios publikacijos

Reklama

Susiję straipsniai

„Vilnius yra slaviškai kalbantis miestas“: „Nacionalinio susivienijimo“ narei – kaltinimai dėl teiginių apie imigrantus

Agota Beresnevičiūtė Pirmadienį (vasario 5 d.) Vilniaus miesto apylinkės teisme įvyko posėdis dėl „Nacionalinio susivienijimo“ narės, buvusios anglų kalbos...

Dominykas Vanhara. Viešas reikalavimas laikytis Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų jau pasidarė nusikaltimas?

Ir ne, čia joks ne clickbait‘as. Būtent tokią nuomonę turi vienas prokuroras su labai įdomia pavarde, pradėjęs ir...

Vasario 16-ąją švęskime kartu!

Vasario 16-ąją kviečiame į tradicija tapusį kasmetinį žygį su deglais Vilniuje Lietuvos valstybės atkūrimo dienai paminėti. Šiemet eisena...

Linas Karpavičius. Gera žinia „fermai“

Nuo vasario 10 dienos duonoje ar makaronuose bus leidžiama naudoti vabalo didžiojo milčiaus (Tenebrio molitor) geltonų miltinių lervų...